Handelsmissie Bio food Zuid-Duitsland 4-5 juni 2019

De missie

Zuid-Duitsland is een markt met kansen. Rond 33% van de Duitse bevolking woont in Zuid-Duitsland met behoefte aan kwalitatieve, duurzame en hoogwaardige producten. Van 4-5 juni 2019 organiseren wij i.s.m. het Consulaat-Generaal van Nederland in München, een fact finding missie naar Zuid-Duitsland. Het gaat om een ondernemersmissie van 2 dagen voor Nederlandse producenten van biologisch en duurzaam voedsel, naar aanleiding van het groot succes van afgelopen handelsmissies naar België.

Tijdens een workshop over de (Zuid-)Duitse biologische sector kunt u diepgaande kennis opdoen over de foodsector en het zakendoen met Zuid-Duitsers. De Zuid-Duitse consument is niet bij voorbaat overtuigd van de goede kwaliteit van Nederlandse producten en ook het zakendoen in Zuid-Duitsland vergt een gerichte aanpak. Echter heeft de biologische sector in Zuid-Duitsland een groot aandeel en hier zitten de belangrijkste Duitse biologische supermarktketens.

Gedurende de missie bezoekt u verschillende biologische groothandelaars en supermarkten. Denk o.a. aan Dennree, Alnatura en Ökoring. U krijgt rondleidingen (en store checks). Ook heeft u de gelegenheid in gesprek te komen met de hoofdinkopers en u krijgt de mogelijkheid om daar te pitchen.

Voorloopig programma

Dag 1, 4 juni 2019

  • Aankomst München
  • Seminar Biologische Foodsector in (Zuid-)Duitsland
  • Bedrijfsbezoek
  • Netwerk diner met ± 5 Duitse inkopers

Dag 2, 5 juni 2019

  • Drie bedrijfsbezoeken
  • Terug naar Nederland

Kansen

Duitsers houden van biologische levensmiddelen: in 2017 was bijna 6% van de totaalomzet van levensmiddelen in Duitsland biologisch. Sinds jaren groeit de consumptie en de markt heeft zich van de niche naar de mainstream ontwikkeld. Door de groeiende belangstelling van consumenten worden biologische producten inmiddels in bijna elk levensmiddelen­ retailkanaal aangeboden. Biologische levensmiddelen, die 5,1% van de totale omzet in de levensmiddelenbranche voor hun rekening nemen, worden voornamelijk verkocht in de retail (59%), inclusief bio­supermarkten en drogisterijen en door reformwinkels (29%). In 2017 werd met biologische producten voor de eerste keer meer dan € 10 miljard omgezet. Minder belangrijk zijn weekmarkten en speciaalzaken.

Een belangrijke trend is dat er steeds meer grote bio­supermarkten met een verkoopoppervlakte van meer dan 400 m² komen. De biologische handel richt zich steeds meer op de behoeftes van de consument: naast een toename van het aantal winkels wordt ook het assortiment groter. Vooral discounters en de levensmiddelen retail halen hier hun achterstand in. Voor Nederlandse producenten liggen er dus kansen in het zuiden van Duitsland. De eigen productie voldoet niet aan de stijgende vraag waardoor de handel continu naar nieuwe producenten zoekt. Belangrijk vinden de consumenten vooral de vermindering van residuen (52%), verse en kwalitatieve producten (49%) en natuurlijke smaak (45%). Met name verse producten zoals eieren, groenten, fruit, aardappelen en zuivelproducten worden door de Duitse consument graag gekocht.

Organisatie

Psps Consultants organiseert deze missie in samenwerking met de Nederlandse Ambassade te Duitsland.

Aanmelden

Service details